Thursday, January 26, 2012

Tips Ke Bandung & Corat-coret...

Salam…..
Annyioseyooo…

Haiii…ok…ok…this time aku nak share corat coret ngan tip2 gi ke Bandung niii..sesepanjang perjalanan aku…sepanjang pemerhatian aku laaa..sepanjang jalan kenangannnnn….

Ok..aku mulakan ngan tips :

1)Masa beli tempahan hotel, ikutlah bajet korang…nak berapa bintang pon tak kisah…kat sana memang belambak hotel…motel…rumah tumpangan…tapi, aku suggest kalo boleh, carilah tempat penginapan yg berhampiran bandar…or tempat2 makan…sebab bila korang sewa pak supir, servicenya bukan sampai 24jam….dorang pon manusia kannn…bukan robot..perlu rehat…working hours dorang biasanya dari 8-12jam aje..so, kalo korang cari tmpat menginap yg senang access utk makan or jalan2 bila malam…boleh lah korang kluar sendiri…

2)Masa nak amik pak supir, pastikan dorang tau jalan…dan dengar kata…sesetengah pak supir ni akan bawa tempat yg senang2 je…tempat jem dorang tak mo lalu…so, kalo dpt yg cenggini, korang kene berkeras…korang bayarkan service dorang…so, dia kene ikut walopon jem terok…

3)Masa sampai…ingat..SAMPAI okkk..bukan balik…asingkan rp75, 000 per person utk tax…sebab kalo korang dah shopping separuh jiwa dan raga kang, lupa plak duit tax balik nanti…tapi tax tu mmg leh dibayar dalam RM, tapi harganya up la sket dari harga dalam rupiah…so, mmg tak berbaloiii…

4)Makan plak, yg ni biasa org bagi nasihattt…jgn makan tepi2 jalan kalo perut korang tak tahannn…please makan kat restoren…jgn risau, restoren sana memang bersih…bukan apa..bagi yg perut tak tahan, akan sakit perut nanti…bimbang akan kebersihannya ajeee…tapi kalo korang nak thrill, ya..silakan…hehehe…

5)Sana memang amalkan budaya tips..even pak supir nak buat u-turn pon kene bayar tips kat org jaga jalan tuh…(bukan polis hoccay!!!...) so, sentiasa get ready ngan duit2 kecil…silap2 haribulan terbagi duit besar plak…hehehe…

6)Tolong bawa converter…yes!!!..kalo korang bawa calculator, tapi converter lagi penting sbb kalo tgh shopping tu, takkan nak terkial2 picit2 butang calculator kan!!!..lambat betul nak compare harga nantiii…sekurang2nya kalo ada converter, korang dah dpt lebih kurang harganya dalam RM…tapi mmg sesetengan kedai ada sediakan converter siap2 atas meja dorang…tapi, tak semua kedai hoccay…!!!

7)Masa shopping, selagi boleh tawar, korang tawar lah..jgn terima bulat2 harga yg dorang bagiii..kalo dorang tak kasi harga yg korang nak, blah..byk lagi kedai yg akan bagi korang diskaunnn..

8)Masa beli kek, tanya pekerja kedai..sebab sesetengan kek dorang letak RUM utk tahan lama…so, please ask them before you buy any cake product….

Corat-coret…

1)Yang paling aku suka kat Bandung ni ialah toiletnya…bersih dan langsung tak ada bauuu..dari airport…hotel…restoren…sampailah kat Pasar Baru yang mana tempatnya sesak…toiletnya buruk tapi tak busukkk…memang selesa la toilet dorang..cayalahhh…!!!

2)Orang2 nya baik…pelayan kedai pon ramah..takde muka masam2 der…samada kita beli atau tak, dorang tak kisah…

3)Paling aku terkilan tak dpt singgah Rumah Mode…dan butik kanak2…walo beberapa kali lalu tapi tak berenti pon…keciwa…keciwaaa…

4)Terkilan juga tak dapat pergi Toko Tiga,..masa kat airport nampak sorang2 bawak beg Toko Tiga…makan ati mekkk…uwaaaaaaaaa…….

So, ini aje Tip dan corat-coret yang aku ingat…kalo aku ada teringat yang laen, aku akan update ok…

Adiousss
aku-untuk-aku =)

No comments:

Post a Comment